Venitul Minim de Incluziune reprezintă un program unic de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile vulnerabile să depășească obstacolele financiare pe care le întâmpină și să-și îmbunătățească viața.
Acesta este un beneficiu prevăzut în Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are două componente:
- SPRIJINUL PENTRU INCLUZIUNE - are ca scop prevenirea și combaterea sărăciei și a riscului de excluziune socială și înlocuiește ajutorul social acordat anterior pentru asigurarea venitului minim garantat.
- SPRIJINUL PENTRU FAMILIILE CU COPII - se acordă familiilor cu copii aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani și are ca scop prevenirea sărăciei și încurajarea participării copiilor la educație, înlocuind alocația pentru susținerea familiei.
Venitul Minim de Incluziune este reglementat de Legea nr. 196/2016 și de Normele de aplicare adoptate prin Hotărârea Guvernului nr. 1154/2022.
În conformitate cu prevederile legii 196/2016 privind venitul minim de incluziune, a legii 226/2021 privind măsurile de protecție sociala în perioada sezonului rece, Compartimentul Venit Minim de Incluziune are următoarele atribuții:
- previne și combate marginalizarea socială a unor categorii populaționale supuse acestui risc prin măsuri specifice ce intra în competenta Consiliului Local;
- identifica persoanele și familiile care se găsesc în situații de marginalizare sociala;
- stabilește măsuri individuale pentru prevenirea marginalizării lor;
- intervine în situații de urgență, de abuz, neglijare, trafic, migrație și repatrieri, și prevenirea marginalizării sociale;
- asigura consilierea persoanelor cu scopul de a beneficia de drepturile stabilite prin Legea 416/2001 cu modificările și completările ulterioare;
- efectuează anchete sociale pentru verificarea situației solicitanților de drepturi stabilite prin actele normative mai sus menționate;
- face propuneri primarului pentru acordarea ajutorului social în bani, pregătește și întocmește documentația pentru stabilirea, modificarea, suspendarea, respingerea, și încetarea ajutorului social în termenul legal;
- face propuneri primarului pentru acordarea ajutorului de urgență în bani, pregătește și întocmește documentația pentru acordarea ajutorului de urgență;
- identifica forme posibile și eficiente de colaborare cu ONG-uri sociale pentru sprijinirea celor aflați în nevoie;
- aduce la îndeplinire Hotărârile Consiliului Local al municipiului Bacău privind măsurile de asistență și protecție socială stabilite pentru combaterea efectelor sărăciei extreme și pentru prevenirea excluziunii sociale;
- acordă ajutoare bănești către populație pentru plata cheltuielilor ocazionate cu încălzirea locuinței;
- organizează înhumarea persoanelor decedate pe raza Municipiului Bacău, fără susținători legali;
- gestionează cererile pentru stabilirea și acordarea alocației de susținere tuturor solicitanților din municipiul Bacău, conform Legii nr.277/2010;
- colaborează cu autoritățile și organismele cu atribuții în domeniul integrării socio-profesionale a populației de rromi pentru realizarea masurilor de protecție și sprijin a acestora;
- păstrează confidențialitatea datelor din serviciu;